fbpx
Selecteer een pagina

25.10.2018 | Holy Body, Online School

Uit het hoofd, terug in het lijf

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”Uit het hoofd, terug in het lijf” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”9711″ img_size=”full”][vc_empty_space height=”678px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

‘Je moet gewoon wat minder denken’. Woorden die je vast wel eens gehoord hebt. Maar ja, hoe doe je dat? Hoe stop je de evergoing gedachtenstroom? En wat is ‘in contact met je lijf zijn’ eigenlijk? Zodra je je realiseert dat je ‘in je lijf zit’, dan ben je toch ook weer aan het denken?

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”15px”][vc_column_text]

Zonder twijfel weten wat JIJ nodig hebt

Uit het hoofd, terug in het lijf: ook hier denken we vaak teveel over na. Hoe moet dat precies? Wat moet ik dan voelen? Wanneer doe ik het goed? Maak het simpel voor jezelf en laat alle vragen om het te willen begrijpen los. Feit is namelijk dat gedachten er altijd zullen zijn. Gelukkig maar! Net zoals je lichaam er altijd zal zijn zolang je leeft. We hebben beide nodig om te functioneren. Om te leven. En daarom hebben beide ook een evenredige portie aandacht nodig.

Alleen in de Westerse maatschappij denken we wat af met z’n allen. Zo leren we van jongs af aan al om zoveel mogelijk onze hersenen te gebruiken en daarbij blijft het lichaam als geheel vaak onderbelicht. Blessures zijn irritant en griepjes hebben we geen tijd voor. Maar wat ons lichaam doet is communiceren met ons. Ze geeft ons signalen, zodat we dit met onze mind kunnen oppikken en hierop kunnen acteren. Ze geeft ons haar wijsheid, zodat wij fysiek sterk en vol levenslust kunnen voortleven. Zodat we zonder twijfel weten wat goed voor ons is. Het enige wat we hoeven te doen is luisteren.

 

Het ‘klassieke mediteren’ is niet (de enige) oplossing

Mediteren wordt al snel als ‘de oplossing’ voorgeschoteld voor het uitbalanceren van lichaam en geest. En true: mediteren is een onwijs krachtige tool. Maar mediteren is ook een heel breed begrip en er zijn vele vormen. Dus zeker niet alleen het met je ogen dicht op een kussentje zitten. Denk maar eens hoe opgeladen je je kunt voelen na een wandeling door de natuur, flink sporten, een paar uurtjes vissen – werkt goed voor mijn stiefvader – of schrijven.

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je doet, als je maar doet waar JIJ op dat moment behoefte aan hebt. Niets forceren, omdat je het nou eenmaal zo bedacht had. Probeer eerlijk te luisteren naar waar jouw lichaam om vraagt.

 

Drie simpele oefeningen om je lichaamsbewustzijn te vergroten

Hieronder staan 3 effectieve oefeningen die je (bijna) op elk moment van de dag kunt doen om (weer) in contact te komen met jouw lichaam.

 

1) Marcheren

Marcheren op de plaats is één van de effectiefste oefeningen die ik ken om je energie naar beneden te halen. Je lichaam in en jezelf te aarden. Het doet wonderen voor je balans en activeert de wortelchakra. Deze chakra heeft alles te maken met zelfacceptatie, grenzen stellen, vertrouwen in het leven en je veilig voelen. Zo zorgt een gebalanceerde wortelchakra voor stabiliteit, dat je in je kracht kan staan en je doelen kan verwezenlijken. Een verstoorde energiestroom kan zich uiten in het tegenovergestelde, denk bijvoorbeeld aan: rusteloosheid, angst, gebrek aan discipline en daadkracht, luiheid, eetstoornissen, constipatie en knieproblemen.

Zekerheid en kracht

Door te marcheren bouw je een gevoel van zekerheid en kracht op. Soldaten doen het niet voor niets! Het repeterende geluid brengt focus en concentratie, vergelijkbaar met het effect van mantras. Bovendien zorgt het in groepsverband marcheren ervoor dat de vijand kleiner en minder intimiderend lijkt. Een ‘samen-kunnen-we-de-wereld-aan’ gevoel.

Hoe werkt het?

Denk aan marcherende soldaten en doe precies dat. Alleen nu blijf je op je plek staan (hoeft overigens niet). Stamp met je voeten op de grond. Marcheer stevig. Houd je ogen op één punt op de grond, je aandacht in je centrum. In je Hara: het gebied tussen je navel en je schaambot en laat je gewicht zakken. Maak jezelf zwaar en voel je gewicht op je voeten. Dit kan je benadrukken door op elke uitademing bewust je gewicht naar beneden los te laten. Doe dit zolang als je wilt en voel na afloop hoeveel meer geaard je bent. Opgeladen om de wereld te veroveren.

 

2) Een olie-ritueel

Het insmeren van je lichaam met warme olie is een eeuwenoud Ayurvedisch ritueel. Er worden talloze fysieke gezondheidsvoordelen aan toegekend. Zo zou dit ritueel je lichaam verstevigen, vermoeidheid verminderen, je weerstand verhogen, het zenuwstelsel kalmeren, de hormoonhuishouding balanceren, het lymfesysteem stimuleren en daarmee de afvoer van afvalstoffen, en last but not least veroudering van de huid vertragen.

Liefde en genegenheid

Het Sanskriet woord voor dit ritueel is Sneha; wat liefde en genegenheid betekent. En dit is precies waarom ik hier zo fan van ben. Het brengt je terug in je lijf. Letterlijk door jezelf aan te raken. Je handen te voelen, jezelf – met liefde – in te smeren en te masseren. Door dit in je ochtendritueel op te nemen, heb je al voor je de deur uit gaat aandacht gegeven aan elk stukje van je lichaam.

Hoe werkt het?

Kies een basisolie, mijn favoriet is sesamolie. Deze olie is verwarmend – ideaal voor de herfst – en voedend. Het heeft antibacteriële en anti-oxiderende eigenschappen en is rijk aan linolzuur, wat weer rijk is aan Omega-6, wat weer wonderen doet voor je huid. Verwarm de olie au bain marie. Niet te heet, want dan verbrand je en dat is niet de aandacht die je je lichaam wilt geven. Smeer je hele lichaam in en laat het zo’n 10 minuten intrekken. Langer mag ook. Ik doe het vaak voordat ik ga zitten voor mijn ochtendmeditatie. Neem vervolgens een warme douche of bad om de olie af te spoelen. Vind je het verwarmen van de olie teveel moeite? Dan kan je de olie natuurlijk ook gewoon even tussen je handen verwarmen.

 

3) De welbekende bodyscan

Tot slot toch nog een klassieker: de bodyscan. Omdat ie zo fijn is! Een ontspanningsoefening die staand, zittend of liggend kan worden gedaan.

Hoe werkt het?

Tijdens de bodyscan loop je één voor één je lichaamsdelen af en speel  je de objectieve observator van alle fysieke sensaties die je tegenkomt. Denk aan warmte, kou tintelingen, pijn, ontspanning, etc. Je begint bijvoorbeeld bij je rechter grote teen en gaat vanuit daar via de hak, de knie, en verder omhoog. Vervolgens daalt je aandacht af naar je linker been en doe je hetzelfde. En zo ga je het hele lichaam door. Je kan ook bij je kruin beginnen en dan naar beneden werken. Alles kan! Alles mag! Het gaat om het bewust voelen van wat er gebeurt in je lichaam, zonder dat je hier wat mee moet of van moet vinden.

Vind je jezelf begeleiden lastig? Gelukkig zijn er online talloze geleide bodyscans beschikbaar. Download bijvoorbeeld de Insight Timer App. Dit is echt een walhalla als je op zoek bent naar wat meer bewustwording en spirituele verdieping.

 

Repetition creates the Master!

Doe (één van) deze oefeningen iedere dag voor een week lang, en merk hoe jouw lichaam en geest je dit in dank afnemen. Observeer het effect. Mocht je de behoefte voelen om het met me te delen, leuk! En heb je vragen of zoek je andere tips die jou verder kunnen helpen bij het vergroten van jouw lichaamsbewustzijn? Stuur me een berichtje!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Creëer meer lichaamsbewustzijn met slow.coaching

Maike van Ees is oprichtster van Slow.Coach. Hier helpt ze individuen in organisaties om hun grootste potentieel te benutten door dichtbij zichzelf te blijven. Uit het hoofd, terug in het lijf. Daarnaast is Maike Shiatsu therapeute in opleiding en geeft ze op woensdag (in de even weken) de les High Spirit Schrijven op de De bewustzijn School. Meer informatie over Maike en wat ze doet vind je op www.slowcoach.works.

Niets meer missen van De Bewustzijn School?

Blijf dan op de hoogte via onze Facebook pagina en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lichaamsbewustzijn

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!