fbpx
Selecteer een pagina

11.07.2017 | blog, Online School

Stap uit die vervelende oude reactie en adem… 3 Tips – Erna Laning

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”Stap uit die vervelende oude reactie en adem – 3 Tips – Erna Laning” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”40px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”6105″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Herken je het? De worsteling, je weet dat je anders wilt reageren en je voelt dat je weer als vanouds gaat… 

Als je de irritatie op voelt zwellen en je voelt dat je je laat gaan, als je jezelf onzichtbaar voelt worden en niet meer reageert, als de twijfel je alle kanten optrekt en je te rigoureuze beslissingen wilt nemen, als de zucht je overweldigt en toch meer drinkt als dat je voorgenomen had of als ‘ja’ zegt terwijl je het er echt niet bij kunt hebben.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”15px”][vc_column_text]En herken je ook de worsteling die vervolgens ontstaat met je eigen kritische stem? Alle oordelen en gevoelens die deze met zich meebrengt? En jij misschien wel manoeuvrerend tussen onwaardigheid en hoge- ideale- zelfbeeld- eisen? Naarstig opzoek naar iets dat je kalmte geeft. 1000 scenario’s, oplossingen en paniekmomentjes later, weet je weer, ‘dit gaat niet en zal echt anders moeten’… Gefeliciteerd! De eerste belangrijke stap is eigenlijk al gezet; je bent je bewust van iets dat je niet meer wilt. Daar begint de verandering.

Mijn diepste ingesleten gewoontes en irritantste overtuigingen ben ik gaan zien en erkennen door meditatie. Met een glimlach herken ik dan wat er gebeurt en diezelfde glimlach zegt me dat het goed is. Dat het fijn is dat ik mijn terugglijden zie en dat ik goed ben zoals ik ben. Dat ontspant en geeft me de ruimte de reactie niet te laten voortduren. Ook zonder regelmatig te mediteren zijn er mooie elementen die je kunt gebruiken om uit jouw oude reactie te komen.

De 3 tips
1. Stop waar je mee bezig bent, adem en doe bewust even niets.

Ga spreekwoordelijk (of als het je helpt écht) op je handen zitten, ga bewust anders zitten of doe letterlijk een stap achteruit. Je verandert daardoor iets aan je houding en onderbreekt je reactiepatroon. Adem nu een paar keer bewust in en uit en maak een innerlijk voelbare glimlach. Blijf ademen, blijf de adem in je lichaam ervaren en blijf glimlachen en doe verder niets. Voel je de stress in je lijf? In je schouders? Je kaken? Je voeten? Adem je nog? Blijf ademen, blijf glimlachen en doe nog steeds niets. De kans is groot dat de ergste stress wegebt en soms valt er dan zomaar ineens die kalmere en wijzere reactie binnen.

2. Als dit niet voldoende kalmeert maak dan tijd voor een ademruimte.

Ga naar het toilet, loop even naar buiten of geef aan dat je later terugbelt. Richt je aandacht een paar minuten heel bewust op de adem. Adem in, adem uit, adem in, adem uit… Voel hoe de adem zich door je lichaam beweegt en merk alle sensaties die de adem teweegbrengt op. Maak weer diezelfde glimlach en geef jezelf ook nu de ruimte… net zolang totdat je weer voelt wat wijs is om te doen.

 Als je wel mediteert kan je op dit moment de 3 stappen van de ademruimte- meditatie doen; als eerste richt je de aandacht een minuut op alles dat er nu in dit moment bij jou gaande is: je gedachten, je gevoelens, je kritische stem, de reacties in je lijf. Vervolgens richt je je aandacht een minuut bewust alleen op het volgen van de adem en als laatste richt je je aandacht op de sensaties in je lichaam. Wil je meer weten, mail me gerust voor een link voor een geluidsopname van de ademruimte of kom een keer oefenen.

3. En als derde mogelijkheid kun je ook nog een ‘geven en nemen- ademhaling’ doen.

Deze opmerkelijke meditatie of ademhaling die uitgebreid beschreven wordt door Pema Chödrön wordt ook wel ‘Tonglen’ genoemd. Ik vind de meditatie erg fijn om te doen en de vrije versie ervan oefen ik vaak in mijn lessen. We zijn zo gewend om stress in ons leven niet te willen voelen. Onbewust of bewust ademen we de stress weg of houden deze buiten ons lichaam. De uitnodiging in deze ademhaling is om de stress (angst, twijfel, irritatie, verdriet, drang, zucht) juist heel bewust en aandachtig in te ademen. 

Probeer maar eens, adem je stress in en voel hoe deze langzaam in je lichaam ontvangen wordt. Stel je maar open voor alle ervaringen die de adem op zijn weg naar binnen teweegbrengt. Merk dan de pauze op tussen de inademing en uitademing. In deze pauze laat je de stress als vanzelf transformeren naar dankbaarheid. Vertrouw op deze natuurlijke kracht. Je ademt vervolgens die dankbaarheid weer bewust uit. Bij de volgende inademing adem je de stress weer in, deze transformeert zich in de pauze tussen de ademhalingen en je ademt dankbaarheid weer uit. En stress weer in en dankbaarheid weer uit.

Benieuwd wat jij doet als je in je oude patroon schiet? Laat je weten welke tip je het meeste aan hebt?

~Erna Laning~

Erna is de oprichter van iShift. Ze luistert, inspireert en coacht je om vanuit stress te shiften naar ‘jezelf zijn’ en te leven vanuit je hart. De focus hierbij ligt op stressreductie & mental health, mindfulness en meditatie. Meer informatie over haar werk en workshops vind je op www.ishift.nl. Facebook: https://www.facebook.com/erna.ishift of Instagram: https://www.instagram.com/erna23

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Related Posts
Lees meer van Erna:
Help, Mindfulness geeft stress!
Serenade aan de Liefde

Ben je benieuwd wat De Bewustzijn School voor jou kan betekenen?
Boek dan vrijblijvend een persoonlijk intakegesprek bij één van onze coaches.

Niets meer missen van De Bewustzijn School?
Blijf dan op de hoogte via onze Facebook pagina en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

De Bewustzijn School is de plek midden in de pijp in Amsterdam waar je dagelijks kan werken aan je bewustzijn en ontwikkeling door het volgen van Mind, Body & Spirit lessen. Waar je samen bent en kan werken met gelijkgestemden. Waar jij jezelf en je eigen professie kan verdiepen en uitbouwen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!