fbpx
Selecteer een pagina

21.04.2018 | Mind Matters, Online School

5x Scheiden als een topsporter

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”5x Scheiden als een topsporter” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”8420″ img_size=”full”][vc_empty_space height=”678px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Of je nou sportief bent of niet, je kunt met topsport te maken krijgen. Bijvoorbeeld in geval van een serieuze relatiebreuk, een (echt)scheiding. Goed en zorgvuldig scheiden ís namelijk topsport. Een scheiding vraagt eveneens om een planning en een positieve basishouding die uitgaat van vertrouwen. Zo’n positieve basishouding in een scheiding stelt je namelijk in staat de beste prestaties te leveren en resulteert in de hoogst haalbare resultaten voor alle betrokkenen. En dat is wat je wenst: een zorgvuldige scheiding zonder schade.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”15px”][vc_column_text]Een positieve basishouding? In deze ellende? Hoé dan?

Negatief gedrag blijkt in de praktijk vaak het grootste obstakel van de gehele scheiding te zijn. Een negatieve houding en negatief gedrag veroorzaken veel onnodige ruzies, pijn en schade en zuigen niet alleen jouw en je ex-partner leeg, maar ook neem je jouw gehele omgeving mee in de negatieve spiraal. Jouw basishouding is je attitude ten opzichte van je scheiding en jouw toekomst. Als jij als uitgangspunt neemt dat je het gaat redden – en je gaat het redden! – dan gaat dat jouw motortje zijn gedurende jouw gehele scheidingsproces. Het gaat het verschil maken tussen een scheiding met een negatieve uitkomst of een scheiding met een positieve uitkomst. Er is zelfs een methode voor: de Methodiek Positief Scheiden waar ik graag mee werk. Volgens deze methode bedoelen we met een positieve basishouding dat je jezelf een houding eigen maakt waar je mee vooruit komt, al vanaf het moment dat je ’s morgens vroeg je ogen opendoet totdat je ’s avonds in bed ligt.

En hóe je dat doet? Daarvoor maak je vijf afspraken met jezelf. Hiermee kom je in één keer in de positieve spiraal van vooruitgang. Dit zijn die afspraken:

 

  1. Ik neem mijn verantwoordelijkheid
  2. Ik weiger een slachtoffer-state-of-mind
  3. Ik heb een enorme veerkracht
  4. Ik werk met zorg aan het scheidingsproces en mijzelf
  5. Ik kom dagelijks gefocust in actie

 

Zeer effectief in de praktijk

Al vallen sommige van deze afspraken je misschien zwaar, alle vijf zijn ze belangrijk en bedoeld om structuur aan te brengen in je dagelijkse houding en gedrag. Je kanaliseert er je emoties, gedachtes, beslissingen en handelingen mee. Ook krijg je meer zelfvertrouwen en gaat plannen je veel beter af. Dat komt omdat je volgens deze methodiek overzicht hebt en minder stress ervaart. Bovendien krijg je meer begrip van je omgeving en ook dat moet je niet onderschatten. Jouw omgeving is belangrijk voor je, het geeft je steun en troost en als jij constructief om gaat met jouw scheiding, dan kan jouw omgeving ‘je veel beter hebben’. Denk aan familie, vrienden en collega’s.

Het meemaken van een scheiding wordt vaak als dieptepunt in iemands leven ervaren: een overweldigend proces, niets lijkt meer zeker. Alhoewel elke scheiding uniek is, zijn er toch algemene inzichten die iedereen kan gebruiken om zo een proces van een serieuze relatiebreuk beter te laten verlopen. Die inzichten deel ik natuurlijk graag, want de best practices van mensen die ‘goed’ gescheiden zijn en die weer echt geluk ervaren zijn super waardevol en meestal ook heel praktisch.

Wat deden mensen die het is gelukt om goed uit elkaar te gaan? 

Al deze mensen zijn in actie gekomen. Ook jij zal een actieve rol moet gaan spelen in het begeleiden van jezelf. Jij bent namelijk de hoofdpersoon in het leven na de breuk. Zorg dus goed voor jezelf, met voldoende rust en regelmaat en zorg voor een planning van wat er moet gebeuren, zodat je elke dag een stap(je) zet rondom jouw scheiding. Voor een goed verloop van jouw scheiding is het essentieel om voor jezelf helder te hebben op welke gebieden je wél invloed hebt en op welke gebieden juist níet. Dat zal je een heleboel frustratie besparen. Om hier al vast iets over te zeggen is het belangrijkste inzicht dat je alléén honderd procent invloed hebt op jezelf. Op niemand anders. Mensen met succesvolle scheidingen realiseerden zich dit goed.

Je hebt bijvoorbeeld geen invloed op het gedrag, de houding of het gevoel van je ex. Ook niet van familie of vrienden van jezelf of die van je ex. Daarnaast zijn de professionals of vertrouwenspersonen die jouw ex-partner om hulp heeft gevraagd er voor hem of haar. Niet voor jou. Ook daar heb je geen invloed op. Daarnaast heb je nog te maken met formaliteiten, zoals de wettelijke regels, de rechtsgang, de rechtspraak, wettelijke termijnen etc. Deze zijn landelijk bepaald en ook daar kun jij niets aan veranderen.

En dan tot slot nog een hele belangrijke: je kinderen, zij houden van jou als vader of moeder. Verder zijn je kinderen vrij te voelen en te denken wat ze zelf willen. Ze zullen soms gedrag vertonen dat jij minder leuk of ronduit lastig vindt, dan is het goed om te bedenken dat zij loyaal zijn aan beide ouders. Wat jij kunt doen is hen ruimhartig de ruimte te geven om van beiden te houden.

Wat de mensen die succesvol zijn gescheiden zo succesvol heeft gemaakt, is dat zij niet hebben gewacht tot de ánder een eerste stap heeft gezet. Ook hebben zij niet gewacht op ander gedrag van de ander. Nee, deze mensen hebben juist volledige verantwoordelijkheid genomen voor hun nieuwe toekomst en daarbij hebben zij zich heel bewust opnieuw geluk ten doel gesteld. Dát werd hun focus. hun drijfveer. Deze mensen zijn zichzelf hoe dan ook tegengekomen en hebben daarin moed getoond. Zij zijn de pijn en het verdriet niet uit de weg gegaan. Zij zijn het aangegaan door hun gevoelens niet te vermijden, verdoven of te ontkennen en hiermee hebben ze hard en zorgvuldig gewerkt aan zichzelf en hun scheidingsproces, omdat ze geloven dat ze invloed hebben op hun leven (‘interne locus of control’), het leven ‘overkomt’ hen niet.

Wist je dat wetenschappers hebben ontdekt dat iedereen een zogenaamd ‘vast gelukspunt’ heeft?

Dat punt ligt per persoon ergens anders en iedereen schijnt na een gelukkige gebeurtenis – de loterij winnen –  of ongelukkige gebeurtenis – een ongeluk, relatiebreuk of scheiding –  naar dit vaste punt terug te keren.

Wat ook bleek is dat we als mens in staat zijn om dit gelukspunt te verhogen. Door bewustwording, bereidheid, vertrouwen, positiviteit, geloof in een interne locus of control en tot slot door geen schuldige aan te wijzen. Schuld leidt tot boosheid en een slachtofferrol.

Een slachtofferrol is funest voor een goed verloop van jouw scheiding. Het blokkeert je, het kost je  bakken met energie – terwijl jouw energie nu zo spaarzaam is – en het zet je aan tot manipulatief gedrag. Ook stopt het jouw positief denken en doen, wat je ervan weerhoudt om krachtig te zijn en te handelen. Er wordt zelfs beweerd dat een slachtoffer-state-of-mind het grootste struikelblok voor een positief verloop van je scheiding is. Zelfs dat het emotioneel verslavend kan zijn.

Vandaar dat het zo waardevol is om je bewust te zijn van je gedrag, gedachten en overtuigingen. Om dit te onderzoeken en te doorzien. En daarnaast om ook oog te hebben voor hoe wij met onszelf omgaan. Want ook zelfcompassie heeft directe invloed op je geluk. Een beetje mild zijn naar jezelf is goed zorgen voor jezelf: “Je bent oké zoals je bent en alles wat je nodig hebt ligt in principe al in je vermogen, daarnaast heb je gedaan wat je kon doen, anders had je het wel anders gedaan”. Fik jezelf niet af, gedane zaken nemen geen keer en je knapt er zeker niet van op.

Neem je proces serieus. Rommel niet aan. Laat je ondersteunen in deze heftige periode, want het resulteert gegarandeerd in een gelukkiger, vrijer en meer ontspannen leven na jouw scheiding. En als je kinderen hebt is het bovendien een van de meest waardevolle levenslessen die je hen meegeeft. Je laat zien dat je je leven weer opgepakt na een crisissituatie.

Gelukkig is er veel waardevolle scheidingsbegeleiding, zoek daar naar, vraag daar naar. Ook is er super veel kennis te vergaren: er zijn heel veel goede boeken geschreven en ook zijn er goede en praktische tips op internet te vinden. Profiteer van de kennis die voorhanden is.

‘Hoofd koel, hart warm’, Eva

 

 

Bronnen: Happy for no reason van Marci Shimoff,  Hoe vertellen we het de kinderen van Anne Buiskool en Je wordt weer gelukkig van Eveline Jurry[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

www.evafabius.nl | info@evafabius.nl | Alles over bewust scheiden – met vertrouwen verder na de scheiding; sterk & gelukkig |Methode Positief Scheiden | Kindbehartiger | Mindful scheiden

Niets meer missen van De Bewustzijn School?
Blijf dan op de hoogte via onze Facebook pagina en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

scheiden blog eva fabius - online school

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!