fbpx
Selecteer een pagina

4.08.2016 | Online School

(My) Selfie

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”(My) Selfie” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”40px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”2628″ img_size=”full”][vc_empty_space height=”40px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Saai, lief, betrouwbaar, vriendelijk, irritant, intelligent… Wanneer we ons een beeld van een ander vormen, komen er vaak allerlei typeringen bij ons op. Ons brein lijkt (bijna) automatisch alles in categorieën onder te willen verdelen. Net zoals dat we ons een beeld van de ander vormen, hebben we ook een beeld van onszelf. Het beeld wat je van jezelf hebt is erg bepalend voor hoe je je voelt en wat je doet. In de komende weken vervang ik bij De Bewustzijn school een aantal lessen, op maandag om 12:15 uur zullen deze het thema zelfbeeld hebben en op donderdagavond zal ik mindfulnesstraining geven. In dit artikel geef ik jullie alvast een voorproefje van wat jullie wat het thema zelfbeeld kunnen verwachten.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”40px”][vc_column_text]

 

De Bewustzijn School - beeldlogo groen 1My Selfie

Zelfbeeld

Je wordt niet geboren met zoiets als een zelfbeeld, sterker nog, het duurt een aantal jaar voordat kinderen zich überhaupt bewust worden van zichzelf. De feedback, complimenten, kritiek die je van belangrijke mensen om je heen krijgt, eerst ouders daarna ook leeftijdsgenootjes bepalen hoe je tegen je zelf gaat aankijken. Op basis van het beeld wat je van jezelf ontwikkeld, ga je je ook voelen en gedragen. Als je denkt dat je niet zo al te intelligent bent, zul je je eerder onzeker voelen in een groepssetting waar om je mening gevraagd wordt. Wanneer je overtuigd bent van jouw capaciteiten om contact te leggen met anderen, zal je de eerste werkdag in je nieuwe baan met gezonde spanning en vertrouwen tegemoet gaan.

Negatieve overtuigingen

In mijn werk als GZ-psycholoog ben ik het thema zelfbeeld in ontzettend veel gesprekken met mensen tegen gekomen. Helaas is het voor veel mensen de orde van de dag om zichzelf negatief toe te spreken; “Wat een sukkel ben ik toch dat ik dit zo aangepakt heb.” , “ Weer gefaald” . Of soms in mildere vorm; het nooit kunnen ontvangen van een compliment, altijd ‘ja, maar..’ denken zodra een kwaliteit van jou aan bod komt. Bij veel mentale klachten speelt zelfbeeld een belangrijke rol. Bij bijvoorbeeld mensen met een eetstoornis is het beeld wat zij van zichzelf en hun lichaam hebben totaal uit balans en negatief. Maar ook zonder eetstoornis, hoeveel mensen hebben er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht voor hun scheve neus, te dikke billen, striemen op hun buik? Zo kan bij mensen met een burn-out kan het zelfbeeld erg voorwaardelijk zijn (ik ben pas goed genoeg als ik hard werk, controle heb over de situatie). Bij talloze andere klachten speelt zelfbeeld ook een rol.

Hoe is het evenwicht in jouw zelfbeeld? Het kan een misvatting zijn om te denken dat je uitsluitend een positief zelfbeeld moet krijgen. Een gezond beeld van jezelf gaat over jouw kwaliteiten en belangrijke eigenschappen, jouw eigenheid kunnen benoemen, maar ook weten waar je valkuilen liggen. Het kunnen benoemen van een fout, het ontvangen van feedback die eigenlijk niet zo prettig was om te horen, maar hier ook niet in blijven hangen. Kortom, evenwicht.

Mindsmaps

Gelukkig is er veel wat kan bijdragen aan meer evenwicht in je zelfbeeld. Als je merkt dat je vaak onzeker bent, onnodig kritisch op jezelf, jezelf onvriendelijk toespreekt in de spiegel, je veel bezig houdt met wat anderen van je zouden kunnen vinden, dan zou het de moeite kunnen zijn om wat meer gewicht op de andere kant van de weegschaal te gaan leggen. Afgelopen maandag hebben we mindmaps gemaakt over het beeld wat je van jezelf hebt. We hebben gewerkt aan het benoemen van de kwaliteiten die je hebt en hoe je deze meer voelbaar kunt maken. Gedetailleerd over deze eigenschap of kwaliteit schrijven kan zo’n gewichtje aan de andere kant van de weegschaal zijn. Je voorstellingsvermogen gebruiken, door je ogen een paar minuten te sluiten en een herinnering op te halen over jezelf in actie met deze kwaliteit is nog zoiets. Gebruik hierbij vooral je zintuigen goed en haal de herinnering zo levendig mogelijk op, wat deed je, wat hoorde je, wat zag je en wat voelde je?

Wil jij ook meer evenwicht creëren in je zelfbeeld? In de maand augustus krijg je het introductiegesprek en een maand lang reizen cadeau als je lid word van de Bewustzijn School. “Zodat jij verdieping en eigenaarschap tot je kan nemen op een gerichte manier. Om zo het leven te creëren wat jij voelt en wilt.” Mail naarinfo@debewustzijnschool.nl of kijk op de site debewustzijnschool.nl.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]De Bewustzijn School is de plek midden in de pijp in Amsterdam waar je dagelijks kan werken aan je bewustzijn en ontwikkeling door het volgen van Mind, Body & Spirit lessen. Waar je samen bent en kan werken met gelijkgestemden. Waar jij jezelf en je eigen professie kan verdiepen en uitbouwen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!