fbpx
Selecteer een pagina

30.06.2019 | Holy Body, Online School

Hoe goede self-care een belangrijk onderdeel van jouw leven wordt

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”Hoe goede self-care een belangrijk onderdeel van jouw leven wordt” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”12524″ img_size=”full”][vc_empty_space height=”15px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

We zijn allemaal druk, met name druk met de wereld om ons heen. Met (net)werken, onderhouden van je relatie en het regelmatig zien van vrienden. We weten dat het van groot belang is om goed voor onszelf te zorgen en toch leveren we hier met gemak op in. Hoe zorg je ervoor dat jouw self-care niet lijdt onder je drukke bestaan?

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”15px”][vc_column_text]

Bewustwording

Stap één van nagenoeg alle verandering is bewustwording. Ergens weten we wel dat we goed voor onszelf moeten zorgen voordat we dat voor iemand anders kunnen doen. Denk even aan wat ze je altijd vertellen in het vliegtuig: ‘Put your own oxygen mask on first’. Zorg eerst voor jezelf en daarna voor anderen. Zolang jij je niet beseft hoe belangrijk dit is of ervan overtuigt bent dat jezelf op de eerste plaats zetten egoïstisch is, zul je die verandering niet maken. Een inkoppertje maar van groot belang: wees je ervan bewust hoe belangrijk self-care is, er is namelijk niemand anders die dat voor je kan doen. Jij weet wat jij en je lichaam nodig heeft.

[dt_gap height=”8″ /]

Schrijven maar

We kunnen vrij lang doorgaan met ons leventje totdat er iets heftigs gebeurd, een nare gebeurtenis of langdurige stress. Als je batterij dan niet voldoende is opgeladen kom je aan je reserves en dat wil je niet hebben. Ga voor jezelf na welke dingen jij zou moeten doen om jouw batterij voldoende op te laden en opgeladen te houden. Door dit op te schrijven komen je gedachten tot leven en worden ze ‘echt’. Tevens komen je hersenen door het opschrijven tot rust omdat ze het niet meer hoeven te onthouden. In die pen kruipen dus!

[dt_gap height=”8″ /]

Opdracht: oefening voor jezelf

Schrijf een aantal van je gewoontes op die je momenteel hebt en niet bijdragen aan jouw well-being. Snooze je er ’s ochtends op los? Probeer je te mediteren maar lukt dat niet (omdat je een half uur aan het snoozen bent)? Wil je minder consumeren op sociale media? Schrijf het allemaal op.

Schrijf vervolgens de dingen op die je zou willen implementeren in jouw leven. Denk er niet teveel over na, schrijf ze allemaal op. Als je klaar bent kun je er met een realistische bril naar kijken en eventueel dingen gaan schrappen of aanpassen. Schrijf vervolgens naast deze nieuwe gewoontes ook op welke basis je dit wilt gaan doen, dagelijks, wekelijks of maandelijks?

[dt_gap height=”8″ /]

Actie nemen

We zijn vrij goed om alles te benoemen wat niet werkt en wat we zouden willen veranderen, daadwerkelijk in actie komen is de volgende stap en hard nodig. Stap uit je oude vertrouwde (slechte) gewoontes, stop met snoozen, koop een fijne wekker en zorg dat je eerder gaat slapen. Installeer apps die je tijd op social media in toom kunnen houden. Er is actie nodig voor verandering! 

[dt_gap height=”8″ /]

Zet jouw routine om in een self-care ritueel

Heb je die nieuwe gewoontes geformuleerd? Dan ben je er klaar voor om ze toe te voegen (of te vervangen voor een oude gewoonte) aan je dagelijkse (of wekelijkse/ maandelijkse) routine. Iets aan je routine toevoegen betekent dat je geen keuze hoeft te maken. Keuzes maken kost veel energie en heeft impact op je wilskracht (volgens onderzoeken van psycholoog Roy F. Baumeister). Hoe meer keuzes jij op een dag maakt hoe minder wilskracht je hebt om hetgeen te doen wat je echt zou willen doen. Door een aantal dingen op de automatische piloot te gaan uitvoeren kun je een hoop wilskracht besparen en de dingen doen die je het liefst zou willen doen.

We hebben er wat wetenschappelijk onderzoek op nageslagen, hoelang je er ongeveer over doet om een nieuwe gewoonte automatisch uit te voeren. Verschillende goeroes roepen dat dit 21 dagen is. Het ligt er echter aan wat voor gewoonte het is en hoeveel het afwijkt van je huidige gewoontes. Gun jezelf wat tijd en houd het vol, ook al is het een dag of een week niet gelukt. Wil je iedere ochtend mediteren? Doe dat dan op vaste momenten, dan wordt het vanzelf onderdeel van jouw routine.

Schrijf deze routine weer op en ga ernaar leven, maak eventueel een ochtendschema met jouw self-care ritueel. Ben je opzoek naar self-care inspiratie? Laat je dan hier inspireren! #takecareofyourselfie

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Take care of your Selfie

Anouk Schaap van Take care of your Selfie leert jou hoe jij je ware selfie kunt zijn, zonder likes of filters. Ze gaat aan de slag met overtuigingen die je niet dienen, je leert te vertrouwen op jouw intuïtie en om van daaruit nieuwe keuzes te maken. De workshop is opgedeeld naar Mind, Body en Soul en wordt iedere twee weken (in de oneven weken) op vrijdagochtend van 09.30 uur tot 11.00 uur gegeven bij De Bewustzijn School.

Meer lezen van Take care of your Selfie?

Lees hier Anouk’s laatste blog over 5 self-care tips voor meer empowerment.

Niets meer missen van De Bewustzijn School?

Blijf dan op de hoogte via onze Facebook of Instagram en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

self-care smiling woman

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!