fbpx
Selecteer een pagina

10.07.2019 | Holy Body, Online School

Emotie-eten verminderen

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”Emotie-eten verminderen” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”12989″ img_size=”full”][vc_empty_space height=”678px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Een eetverslaving, of welke eet-gekte dan ook, kan je stimuleren in bewustwording. Is je eetgedrag onbewust, blijf je maar eten terwijl je vol zit? Is de zak chips al leeg zonder dat je maar iets geproefd hebt? Blijf je dooreten omdat je bord nog niet leeg is? Eet je zonder dat je doorhebt dat aan het eten bent? Pas stoppen met eten als je echt niet meer kunt?

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”15px”][vc_column_text]

Onbewust (over)eten

Gedachteloos overeten zonder naar de signalen te luisteren van je lichaam; voor sommige van ons is dit dagelijkse kost. Over het algemeen wijst dit soort eetgedrag op emotie-eten. Niet voelen, maar eten. De leegte, het gemis aan liefde en aandacht (vroeger en/of nu) proberen op te vullen met eten. Eten is leuk en lekker. Het geeft een fijn gevoel. Vooral eten met veel suiker en veel vet maakt een gelukstofje bij ons vrij en zo kan eten heel makkelijk een verslaving worden. Dit is meestal niet iets waar we zomaar weer vanaf zijn.

Hierbij een aantal tips om het emotie eten te verminderen.

[dt_gap height=”8″ /]

1 Tapping inzetten bij emotie-eten

Tapping is een combinatie van oosterse wijsheid (de acupunctuurpunten) en moderne psychologie. Het is makkelijk te leren en heel effectief.

Tapping doe je bijvoorbeeld op het moment dat je aan het overeten bent; als je voelt aan je maag dat je voldoende hebt gehad, maar je hand blijft eten in je mond stoppen. Dit is dan het moment om te stoppen met eten en te gaan tappen!

Zo gaat het in z’n werking; je tapt aandachtig op verschillende acupunctuurpunten terwijl je je frustraties uit. Als je de punten nog niet kent, kijk dan even op deze blog ‘food cravings de baas zijn met tapping’.

Hier wat voorbeelden van zinnen die je kan gebruiken tijdens het tappen.

Bah, ik wil niet meer eten

Oh wat baal ik hiervan, alweer te veel gegeten.

Ik wil stoppen, ik kan niet stoppen, ik wil wel, ik wil niet, bleh, balen

Ik voel me boos-verdrietig-sloom-ik voel niks

Die stomme zus / collega / partner, bah, boos, bleh, stress

Het is nooit genoeg

Ik wil niet stoppen

Ik baal dat ik niet kan stoppen

Ik kan niet, ik wil niet enz.

Je kan hiermee zo creatief worden als je wil. Terwijl je door de punten tapt geeft je uiting aan de gevoelens die er op dat moment zijn. Wees expressief en neem geen blad voor de mond!

Pas wanneer je voelt dat de stress iets afneemt en het rustiger wordt in je, kan je nog een paar rondjes positieve zinnen tappen. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen:

Ik heb meer kracht dan ik denk

Ik maak gezonde keuzes

Of ik nu goede of slechte besluiten neem ik verdien mijn support en zelf-compassie

Ik ben open voor compassie en vergeving

Mezelf bekritiseren en pushen heeft me nooit geholpen

Ik sta open voor nieuwe keuzes

Ik wordt steeds krachtiger

Het gaat makkelijker dan ik me kan voorstellen

Ik focus me op mijn volgende gezonde keuze

Het is makkelijk

Ik ben aanwezig en kalm

Ik sta mezelf toe om te ontspannen

Het is veilig, het is OK

Door het toestaan van je frustraties, angsten en verdriet ontstaat er ruimte. Ook geven de positieve affirmaties richting en kracht. Het tappen bestendigd en versneld het proces. Hierdoor kun je je opgelucht voelen en de zucht naar eten verminderen.

[dt_gap height=”8″ /]

2 Volg geen dieet

Een dieet werkt altijd averechts. Het is niet vol te houden voor de lange duur. Het moment dat je het dieet loslaat, gaat meteen alles los. Door diëten komt het lichaam in een alarmfase terecht en gaat de tekorten aanvullen om je leven veilig te stellen, met als gevolg dat je aankomt. Het niet voor niets dat de wetenschap steeds weer uitkomt bij de stelling ‘van diëten word je dik’.

[dt_gap height=”8″ /]

3 Oefen met mindful eten

Door een paar mindful eet-oefeningen kun je meer aandacht brengen in je eetpatroon. Ook kleine stapjes kunnen een mooi effect geven.

  • Vermijd afleiding tijdens het eten. Het liefst ga je aan een tafel zitten, zonder beeldscherm, boek of een druk gesprek.
  • Neem kleine porties en kleine hapjes.
  • Eet rustig en kauw uitvoerig. Dit is veel beter voor je spijsvertering en kun je je beter voelen wanneer het genoeg is.
  • Gebruik je zintuigen. Kijk, ruik en proef bewust.
  • Neem kleine pauzes tijdens je maaltijd. Sta even stil bij wat je eet en waarom je eet.

Ga ermee aan het werk, geef niet op, het is op te lossen. Echt waar. Wees mild met jezelf, steeds weer een klein stapje de goede richting uit! Je kunt contact opnemen met Suvana Raaijmakers door haar een e-mail (suvana555@gmail.com) te sturen als je hiermee geholpen wilt worden.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Zelfliefde in actie

Suvana Raaijmakers is teacher op De Bewustzijn School en om de maandagavond kan jij haar les ‘Zelfliefde in actie‘ volgen. Ook doet zij coachings en readings graag met je. Wil je je eigen Zen-Tarot reading krijgen, stuur dan een e-mail naar Suvana: suvana555@gmail.com

Niets meer missen van De Bewustzijn School?

Blijf dan op de hoogte via onze Facebook of Instagram en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!