fbpx
Selecteer een pagina

5.10.2016 | Online School

Dit is een burn-out

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”Dit is een burn-out” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”40px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3074″ img_size=”full”][vc_empty_space height=”40px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

In mijn werk als GZ-psycholoog heb ik in de afgelopen jaren heb ik veel mensen met een burn-out behandeld. Zeker toen ik voor een werkgever werkte waar veel mensen terecht kwamen die voor grote bedrijven werkten, zoals de grote Nederlandse banken waar veel gereorganiseerd werd en nog steeds wordt. Het waren vaak inspirerende behandelingen met mensen die met grote motivatie aan de slag gingen. In deze blog neem ik jullie graag mee in hoe een behandeling van een burn-out bij een psycholoog eruit kan zien.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”40px”][vc_column_text]Herstellen van de uitputting

Eén van de belangrijkste kenmerken van een burn-out is langdurige vermoeidheid, je fysiek en mentaal uitgeput voelen en sneller moe zijn dan dat je gewend was van jezelf. Ineens kan de trap oplopen of naar de supermarkt fietsen al te veel voelen. Een weekje rust helpt niet meer. Vaak is het nodig eerst te starten met herstellen van de ergste uitputting voordat er ruimte is voor andere dingen. Een psycholoog kan je hierin begeleiden door met jou een herstellend patroon van in- en ontspanning te ontwikkelen. Samen kun je gaan kijken naar leefstijl-onderdelen als slapen, eten, middelengebruik, bewegen en ontspannen.

Leren reageren op signalen van vermoeidheid en spanning

Vaak is het in de aanloop naar een burn-out mis gegaan met het luisteren naar je lichaam, het voelen en het reageren op signalen van vermoeidheid en spanning. Er kunnen allerlei redenen en oorzaken zijn die gemaakt hebben dat je niet goed bent gaan luisteren en het is absoluut belangrijk deze te gaan onderzoeken. Wel kun je direct beginnen met het leren reageren op deze signalen, wat doen jouw lichaam en geest als je moe en gespannen bent? Wat zijn de eerste signalen waar je op zou kunnen reageren en wat zijn absolute alarmsignalen. Vaak is het leren reageren hierop een proces van vallen en opstaan, maar essentieel in je herstel.

Cognitieve therapie

In cognitieve gedragstherapie leer je de wisselwerking tussen situaties, jouw gedachten, gevoelens en gedrag herkennen. Terugkerende onderwerpen in behandelingen voor burn-out zijn vaak perfectionisme, een groot verantwoordelijkheidsgevoel, geen nee kunnen zeggen. In cognitieve therapie leer je herkennen welke gedachten over jezelf, anderen en de wereld bijvoorbeeld maken dat je ja zei terwijl je nee bedoelde. Ook kan een onderwerp zijn welke eisen je aan jezelf stelt en waar je voor vreest op het moment dat je deze loslaat.

Wat is er nog meer nodig?

Nadat deze basis is gelegd, kun je samen met een psycholoog bekijken wat er voor jou nog meer nodig is. Voor de ene persoon zal dit gaan over begeleiding bij het weer oppakken van je werk en/of werkconflicten. Anderen komen er achter dat ze een heel ander carrière-pad willen inslaan en bij weer anderen spelen er naast een burn-out nog andere problemen die aan het licht komen, zoals een trauma of een hardnekkige angst.

Voorkomen van terugval

En als je dan eindelijk ‘hallelujah!’ kunt zeggen, zoals terugkerend onderwerp is in deze burn-out maand bij De Bewustzijn school, dan wil je dit waarschijnlijk Nooit Meer. Desalniettemin belangrijk om nog samen stil te staan bij hoe je gaat zorgen dat dit niet meer gebeurt, hoe ga je de rest van je leven beter voor jezelf zorgen? Mijn ervaring is gelukkig dat de meeste mensen die echt verandering in hun leven hadden ingezet, nooit meer bij me terug zijn gekomen. Hallelujah ze waren beter voor zichzelf gaan zorgen!

Check-up 

Mocht je een burn-out hebben of signalen herkennen waaruit blijkt dat je een burn-out zou kunnen ontwikkelen, dan ben je meer dan welkom bij Feelgood Psychology. Ik heb een bewuste werkplek in De Bewustzijn school en houd hier praktijk. Ik ben eigenaar bij Feelgood Psychology en werk als GZ-psycholoog en mindfulness-trainer. Bij Feelgood Psychology kun je terecht voor leefstijl veranderingen gericht op het voorkomen of op reeds bestaande mentale en fysieke gezondheidsklachten. Ook nodig ik je graag uit voor een vrijblijvende mental health check-up, waarin we samen kijken naar hoe je aan veerkracht kunt winnen of deze kunt blijven behouden.

Marije Feenstra

www.feelgoodpsychology.nl

Burn-out en De Bewustzijn School

De aankomende drie maanden staat De Bewustzijn School in teken van: ‘Hallelujah! Er is een Burn-out’. Wij bieden een compleet programma aan voor Mind, Body & Spirit dat je kunt inzetten voor, tijdens of na een burn-out. Door dagelijkse lessen waaronder Mindset training, Persoonlijke en Professionele ontwikkeling, Meditaties en Yoga die je bij ons volgt, ontstaat er een duurzame verandering in jezelf.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]De Bewustzijn School is de plek midden in de pijp in Amsterdam waar je dagelijks kan werken aan je bewustzijn en ontwikkeling door het volgen van Mind, Body & Spirit lessen. Waar je samen bent en kan werken met gelijkgestemden. Waar jij jezelf en je eigen professie kan verdiepen en uitbouwen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!