fbpx
Selecteer een pagina

Creëer een ochtendritueel voor meer helderheid

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”Creëer een ochtendritueel voor meer helderheid” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”9305″ img_size=”full”][vc_empty_space height=”678px”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Je ochtend langzaam beginnen is een must voor een bewust leven. Het is de blauwdruk voor het verloop van de rest van je dag. Toch beginnen we onze dag lang niet altijd even rustig. We gebruiken het argument ‘geen tijd’ vaak om dit niet te doen, maar trust me: door dit wel te doen, win je juist tijd. Het betaalt zich dubbel en dwars terug in de ruimte, productiviteit en energie die jij de rest van je dag ervaart.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”15px”][vc_column_text]

Vanuit kalmte kunnen we helder zien en denken

Als er kalmte is, ontstaat er ruimte. En als er ruimte is, gaat onze creativiteit stromen. Vanuit deze basis kunnen we helder kijken en helder denken. Dan kunnen ideeën tot ons komen en maken we keuzes waar we ten volste achter staan. Met een kalme state of mind win je dus de tijd die je anders zou besteden aan het twijfels of het inspiratieloos naar je beeldscherm staren.

 

5 tips voor een kalme start en meer helderheid:

 

1. Snoozen is een absolute no go

Persoonlijk zet ik vrijwel nooit een wekker. Mijn biologische klok maakt me vanzelf ergens tussen half 6 en 7 uur wakker. Maar als je die wekker wel echt nodig hebt, bouw dan geen snooze tijd in. Elke keer als jij op die snooze-knop drukt gaat jouw lichaam opnieuw een slaapcyclus in, om er vervolgens 10 minuten later weer bruut uitgetrokken te worden. Vinden we niet fijn! Deze gewoonte maakt je vele malen duffer dan dat je de eerste keer dat je wakker wordt gewoon direct opstaat.

2. Gun jezelf wat stilte

Opstaan betekent niet dat je ook gelijk ‘aan’ hoeft te staan. Sterker nog, beter van niet – want you know now ‘blauwdruk voor de rest van de dag’. Om deze reden is mediteren in de ochtend ook zo waardevol. Eerst de stilte opzoeken en met jezelf inchecken zorgt voor een soepele overgang van de nacht (rust) naar de dag (activiteit). Hoe lang mediteren? 3, 5 10, 30 minuten, wat voor jou werkt. Je zult merken dat je dit naar verloop van tijd automatisch gaat uitbouwen naar wat voor jou goed voelt.

3. Begin met een schone lei

Hoe rustig we ook opstarten, gedachten en gevoelens zijn er altijd. Zie ze bewust en schrijf ze eruit. Voel je je blij en energiek? Of eerder gespannen en moe? Zijn er zorgen die door je hoofd spoken? To-do’s? Door dit alles direct in de ochtend aandacht en liefde te geven, stel je je mind gerust voordat je de dag in rent.

4. Zet een intentie

Naast het erkennen van alles wat je denkt en voelt, kan je in de ochtend ook bepalen hoe je jouw dag wil doorgaan. Wat is je intentie voor deze dag? Wat wil je eruit halen? En wat heb je hiervoor nodig? Maak je intentie liefdevol en realistisch. Spreek het hardop uit tegenover jezelf in de spiegel. Als dit een beetje raar voelt, dan kan je het ook 3x in je hoofd herhalen of opschrijven. Hierdoor wordt het gemakkelijker om gedurende de (hectiek van de) dag terug te vallen op de focus en kalmte die je in de ochtend voelde en zo beuwst je intentie na te leven.

5. Eenvoud en routine

Doe alles wat je vervolgens doet voor je de deur uitgaat met aandacht: douchen, ontbijten, en ja ook je telefoon checken kan met bewuste aandacht. Laat je niet direct meeslepen door alles wat er op je afkomt. Jij bent de baas over jouw denken en handelen.

 

Laat de buitenwereld (als in: telefoon, nieuws, mail etc.) dan ook pas in stap 5 binnen. Woon je samen met je partner of kinderen? Probeer dan een manier te vinden om hen ook pas na stap 4 – en dan wel vóór je telefoon – in je ochtendritueel toe te laten. Eerst intunen met jezelf – hoe voel jij je? – voordat je te maken krijgt met de energieën van anderen. Spreek bijvoorbeeld met je partner af wie wat en wanneer doet, doe de avond ervoor aan meal- en kleding preppen, en zo kan je vast nog meer dingen bedenken om de ochtend soepel(er) te laten verlopen. Op deze manier kan iedereen rustig en kalm de deur uit.

 

Tot slot: van alles dat we langzaam doen, genieten we meer

Denk aan het lezen van een boek, het eten van je ontbijt, het praten met een vriend(in) of het luisteren naar muziek. Als we deze activiteiten langzaam doen geven we het onze volle aandacht. En in volle aandacht en aanwezigheid is er ruimte voor liefde, en kunnen we meer genieten, beter proeven, helderder denken en intenser ervaren. Nóg meer redenen dus om die ‘langzame toon’ direct in de ochtend te zetten.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Holistic life & work coaching

Maike van Ees is Content Angel bij De Bewustzijn School en slow.coach. Als slow.coach begeleidt ze organisaties en individuen naar een duurzame werk- en levensstijl. Uit het hoofd, terug in het lijf. Met Maike werken? Bezoek haar website voor meer informatie of mail haar via info@maike.works.

Niets meer missen van De Bewustzijn School?

Blijf dan op de hoogte via onze Facebook pagina en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ochtendritueel

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!