fbpx
Selecteer een pagina

9.05.2017 | blog, Online School

Bewust & Mama – Merel Sibbes

[vc_row][vc_column][dt_fancy_title title=”Bewust & Mama – Merel Sibbes” title_size=”big” title_color=”custom” separator_color=”custom” custom_title_color=”#000000″ custom_separator_color=”#000000″][vc_empty_space height=”40px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”4787″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Vriendelijkheid zonder slaap

Als je eenmaal kinderen hebt, krijgt slaap een hele nieuwe dimensie. Was het voorheen vanzelfsprekend dat als ik daar behoefte aan had een lange nacht zou kunnen maken, tegenwoordig is dat een ander verhaal. Mijn zoontje is inmiddels ruim twee en hoeft gelukkig geen nachtvoedingen meer, toch komt het nog steeds af en toe voor dat meneer wakker wordt. Waarom? Geen idee.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]Soms een droompje, soms honger, soms omdat hij met z’n benen door de spijlen van z’n bedje ligt en draaien niet lukt. Logisch. En of we er nou 1 of 3 keer per nacht uit moeten. De dag erna zijn we altijd gesloopt. Een onderbreking van de nacht doet iets met je, en meestal lig je niet binnen 5 minuten weer te slapen. Op zaterdag is dat niet zo erg. Dan slapen we ’s middags met hem mee en voelen we ons wel weer oké. Maar als je de volgende dag moet werken is het moeilijk om de dag door te komen. Ik merk dat vooral mijn humeur. Dat is in mijn geval afhankelijk van de kwaliteit en hoeveel slaap die ik heb gehad.

Vriendelijkheid

Voor mij is vriendelijkheid een heel belangrijk onderdeel van Bewust Zijn. Je kan wel Bewust Zijn in het hier en nu, maar als je vervolgens de hele dag chagrijnig bent naar de mensen om je heen kan je nooit echt gelukkig worden ;-). Bovendien heeft het mij een heel fijn gevoel; vriendelijk zijn. Een glimlach op straat, iemand in de supermarkt even helpen. Maar in je eigen kring geldt dit natuurlijk ook: vriendelijk zijn voor je partner; hem of haar waarderen en niet voor lief nemen. Vriendelijkheid naar je kinderen toe; ook al plak je ze soms het liefst achter het behang.

Mensen om je heen

Maar om terug te komen op wat ik hierboven schreef: mijn humeur is dus afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid slaap die ik heb gehad. Dus hebben wij een slechte nacht gehad dan vind ik het ontzettend moeilijk om vriendelijk te zijn. Het liefst praat ik dan tegen niemand, word ik met rust gelaten en verwen ik mezelf met warme thee en soepjes. Maar ja, dat kan nu eenmaal niet als je een kleintje hebt om voor te zorgen. Het is dan ook heel makkelijk om onaardig te worden, zeker tegen de mensen die dichtbij je staan. Dan ben je nu eenmaal het meest op je gemak en helemaal jezelf. Ook als dat de iets minder leuke zelf is. Maar daar wordt je relatie natuurlijk niet leuker van.

 

Niets meer missen van De Bewustzijn School?
Blijf dan op de hoogte via onze Facebook pagina en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

 

Mijn tips om hiermee om te gaan:
  1. Minder koffie
    Drink maximaal 2 koffie. Dit klinkt gek want je bent misschien geneigd om de hele dag sloten koffie te drinken, maar dat maakt je lichaam alleen maar nog vermoeider. Heel veel thee, water en verse sapjes werken wél goed. Vitamientjes zorgen ervoor dat je meer energie hebt.
  2. Naar buiten
    Ga zoveel mogelijk naar buiten. Met een kantoorbaan is dat natuurlijk lastig maar je kan best om 10.30 een klein rondje lopen, met de lunch rond 12.30 en rond 15.30 nog een keer.
  3. Genoeg eten
    Eet de hele dag door een beetje. Als je zwaar en vet eet, word je heel erg moe. Zorg dus dat je gedurende de dag kleine dingen eet. Een appel, worteltjes gedipt in hummus, bouillonsoep, crackers met kipfilet en avocado. Zo blijft je lichaam actief en krijg je niet de bekende suiker dip.
  4. Simpele klusjes
    Probeer klusjes te doen waar je niet bij na hoeft te denken. Je administratie die al eindeloos ligt te wachten bijvoorbeeld. Of plak je foto’s van 2015 eens in. Schoonmaken is ook uitermate geschikt voor een dag als deze.
  5. Communiceren
    Hou je omgeving op de hoogte. Zeker als je werkt is het handig om je collega’s in te lichten als je weinig puf en een korte lontje hebt. Kans dat ze je ontzien met stomme grappen is groter en dat helpt. Thuis werkt dit ook het beste: in plaatst van te gaan zitten kibbelen omdat jullie allebei moe zijn kan je beter uitspreken: wat zijn we moe, naast elkaar op de bank ploffen en even niks zeggen. Hetzelfde schuitje kan voor gedeelde smart zorgen zolang je niet op elkaar gaat bitchen ;-).

    Liefs,

    ~Merel Sibbes~

    Lees meer van Merel op haar eigen blog: www.mommyinbalance.nl.

     

     

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”10px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Related Posts
Lees Merel haar vorige blog voor De Online School: Geduld.

Niets meer missen van De Bewustzijn School?
Blijf dan op de hoogte via onze Facebook pagina en vergeet je niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

De Bewustzijn School is de plek midden in de pijp in Amsterdam waar je dagelijks kan werken aan je bewustzijn en ontwikkeling door het volgen van Mind, Body & Spirit lessen. Waar je samen bent en kan werken met gelijkgestemden. Waar jij jezelf en je eigen professie kan verdiepen en uitbouwen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Keep me inspired

Schrijf je in voor wekelijkse
love letters & inspiratie van ons:

You have Successfully Subscribed!